KNMI
Hirlam
Weather Channel
Oklahoma City
KNMI
Pluim
KNMI
Guidance
BuienRadar
Nederland
BuienRadar
Temperatuur NL
Weer.nl
ECMWF
Onweerradar
Blikseminslagen NL
Jan Visser
Weer.nl
Zeilen
Zeilvaart Weerkaarten
Airwork
Luchtvaart Weerkaarten
Sev Weather USA
Reports
Con Analysis USA
Reports
Bracknel UK
Wetterzentrale
Bracknel UK
Animation
MeteoCentre Fr
Europa
Estofex
Forecasts
Intellicast
USA Weather
Jetstream
Analysis
Jetstream
USA
Jetstream
North Atlantic
Cape & Lifted Index
Wetterzentrale
GFS Prognose
Wetterzentrale
Actueel Onweer
Europa
Meteo Sat Loop
Sat 24
Soundings
Europa
Soundings
USA
MeteoBlue
Neerslag EU
MeteoBlue
Satelliet EU
MeteoBlue
Wind EU
MeteoBlue
Temperatuur EU
ECMWF
Rainfall and MSLP
Karim Hamid
Severe Weather Benelux
Meteo Info
België
HRRR Model Fields
USA
ChaseCam USA
Cloud 9
ChaseCam USA
Severe Studios
WeerWoord
Forum
-----------------------
Tekst: Arie Verrips
Foto: Simone en Thad
Stormjagers.nl
©2006-2022
-----------------------
Met behulp van weerkaarten kan men zich een beeld vormen hoe de weersituatie in een gebied is. Legt men een reeks van weerkaarten met bijvoorbeeld een interval van 12 uur naast elkaar, dan kan men goed zien hoe de weersontwikkelingen zijn, omdat men dan kan zien hoe snel weersystemen zich verplaatsen. Hierdoor wordt het gemakkelijker om een goede weersverwachting op te stellen. In vroeger tijden werden weerkaarten met de hand getekend. Enkele honderden waarnemingen waren genoeg om een eenvoudige weerkaart van Europa en de Noord-Atlantische Oceaan te tekenen. Men kreeg de waarnemingen van landstations en schepen, later ook van vliegtuigen. Wat later werden de waarnemingen ingetekend met behulp van plotmachines, waarna de weerkundige de lagedrukgebieden en fronten intekende. Tegenwoordig heeft men daar geavanceerde computerprogramma's voor, die duizenden waarnemingen verwerken.
De meest voorkomende weerkaarten, die op internet te vinden zijn, zijn de kaarten van de weerssituatie aan de grond. Er worden echter ook weerkaarten gemaakt van de hogere luchtlagen. Om die kaarten te maken maakt men gebruik van waarnemingen vanuit vliegtuigen en radiosondes, die met behulp van ballonnen worden opgelaten. Ook maakt men steeds meer gebruik van satellietwaarnemingen. De meest voorkomende kaarten die worden getekend zijn die van het grondniveau, de 850 hPa-kaart(ca 1450 meter hoogte), de 700 hPa-kaart(3 km hoogte), 500 hPa-kaart(5.5 km hoogte), 300 hPa-kaart(9 km hoogte) en 200 hPa kaart (11 km hoogte). Op deze kaarten vindt men de hoogtelijnen van het vlak, waarvoor de kaart geldt, zoals bijv. 500 hPa.
Waar de hoogtelijnen dicht bij elkaar liggen kantelt het vlak sterk en daar vinden we ook de zogeheten straalstromen.
Het koufront trekt bijna altijd sneller, zodat het het warmtefront gaat inhalen. Als dat gebeurt is, wordt de warme lucht achter het warmtefront opgetild door de koude lucht achter het oorspronkelijke koufront. Er zijn echter twee soorten occlusies.
Is het achter de occlusie kouder dan ervoor, dan krijgt het front koufronteigenschappen. Dat betekent buien, soms zelfs met onweer. Een bijzonder front is het stationaire front, met aan weerszijden min of meer hetzelfde weer.
Dat kan soms dagenlang op een plek blijven liggen en brengt dan vaak bewolking en lichte regen. Niet zelden ontstaan er nieuwe storingen in, met een toename van de neerslagintensiteit en valt er soms heel veel regen. Warmtefronten tekent men in met halve bolletjes in de trekrichting van het front.
Koufronten ziet men aan driehoekjes en bij een occlusie tekent men een half bolletje en een driehoekje afwisselend. Soms zien we het front alleen op grotere hoogte terug en dan tekent men wel bolletjes of driehoekjes, maar die zijn dan niet ingekleurd, of niet zwart. Bij een gekleurde kaart gebruikt men rood voor een warmtefront en blauw voor het koufront. Paars is een occlusie. Soms ziet men troggen.
| |
|
|
Zelf tekenen van weerkaarten
| |
|
|
Het is altijd belangrijk om zowel de grondkaart als enkele hoogtekaarten te bekijken om zich een goed beeld te vormen van de opbouw en ontwikkelingen van/in de atmosfeer. Een mooi voorbeeld, waarbij men hoogtekaarten nodig heeft is de koude put. Dat is een lagedrukgebied op grote hoogte, gevuld met koude lucht.
Een koude put ontstaat als de straalstroom dusdanig meandert dat zich in de bovenlucht een hoeveelheid koude lucht kan afsnoeren.
Zo'n koude put kan zware buien veroorzaken, in de winter niet zelden met sneeuw en ook onweer is mogelijk. Op 5,5 km hoogte kan het in de winter dan wel -40 graden zijn en boven warm zeewater veroorzaakt dit de vorming van zware buien.
| |